Focus/ concentratie/ mindset/ motivatie

Warming-up

Tijdens een toernooi en training dient een sporter altijd een goede warming-up te maken. De warming-up heeft twee belangrijke doelen:

Fysiologisch aspect 
Het lichaam wordt op arbeidsniveau gebracht. Tevens worden de energieleverende systemen en/ of organen arbeidsgeschikt gemaakt voor de inspanning die geleverd moet worden

Psychologisch aspect
De focus dient gericht te worden op de wedstrijd of de training. Wat is je wedstrijdplan of wat is je trainingsdoel? Alle andere (rand)zaken zijn niet van belang (afleiders), deze kunnen het concentratieniveau ongunstig beïnvloeden. Sporters met een lage spanningsboog moeten in de sfeer van de wedstrijd/ training komen. Sporters met een (te) hoge spanningsboog moeten hun eerste wedstrijd in de warming-up hebben gemaakt.

Door een goede warming-up verlopen een aantal processen in het lichaam beter, waardoor verbetering van het prestatieniveau toeneemt en vooral de kans op blessures tijdens de wedstrijd/ training afneemt. Na een warming-up moet de sporter maximaal kunnen en willen presteren.

De fysieke en psychologische activiteiten moeten geleidelijk van een rustig niveau naar het noodzakelijke prestatieniveau gebracht worden. Een warming-up is daarom een wezenlijk onderdeel van elke training en van elke wedstrijdvoorbereiding.


Specifieke judo warming-up
Fase 1 - Loopvormen/ bewegingsvormen
Vanuit rust wordt de intensiteit van de arbeid zeer geleidelijk verhoogd. De hartslag stijgt geleidelijk van 60 -70 slagen per minuut, naar ongeveer 100-120 sl/min. Dit gebeurt normaal gesproken door het gebruik van bekende bewegingsvormen zoals loopvormen en variaties hierop. Duur 5-10 minuten.

Fase 2 - Uchi komi
De bedoeling van deze fase is om lokaal de bewegingsmogelijkheid van gewrichten en spieren te vergroten. In het judo wordt dit gedaan door uchi komi.
-Uchi komi uit stand
-Uchi komi in banen
-Uchi komi vrij bewegen
Gedurende de tweede fase van de warming-up wordt de snelheid van de uchi komi verhoogd. De hartfrequentie tijdens deze oefeningen moet oplopen van 100/120-150/160 sl/min. Duur 5-10 minuten.

Fase 3 - Judospecifieke warming-up
Het doel van deze fase is fysiek en mentaal op het gewenste wedstrijd-/ trainingsniveau te komen d.m.v. judospecifieke handelingen.
-Werpen
-Kumi kata vechten
-(Korte) randori
De hartfrequentie moet tijdens de derde fase af en toe oplopen tot 170/180 sl/min. Duur 5-10 minuten.


Ilias Iliadis

Check het bovenstaande filmpje van Ilias Iliadis om te zien hoe hij zich fysiek en mentaal voorbereid op de WK 2011 in Parijs.

Ilias Iliadis (GRE) - I must win!
Ilias Iliadis (Olympisch kampioen 2004/ 2-voudig wereldkampioen en 2-voudig Europees kampioen) is HET voorbeeld van hard trainen! Om het beste uit je eigen potentie te halen is hard trainen een vereiste. Hoe graag wil je de beste worden? Check het bovenstaande filmpje om te zien hoe belangrijk het mentale aspect is in het topjudo!

Focus

Een belangrijke competentie voor topsport is concentratie. De focus dient altijd te liggen op hetgeen wat je wilt doen. In judo is de focus op de grip en de beweegrichting belangrijk, als dat goed is kun je gaan 'voelen' welke voorbewegingen en worpen je kunt maken.

Soms verandert de focus bij een positieve of negatieve gebeurtenis. Dit kan een score voor zijn, een score tegen zijn of een (in jouw ogen) foutieve beslissing van de scheidsrechter. Dit mag echter nooit gebeuren! Focus op het hier en nu! Voorbeelden van hoe het niet moet zijn de onderstaande filmpjes.

Focus - Diyorbek Urozboev (UZB)
Check de score van Khyar in de GS. Urozboev reageert veel te laks, duidelijk niet meer gefocust op zijn taak.
Focus - Islam El Shehaby (EGY)
Focus - Afleiding basketbal
Focus - Afleiding golf